wtorek, 26 lutego 2019

#36 Eric-Emmanuel Schmitt "Madame Pylinska i sekret Chopina"



Tytuł: Madame Pylinska i sekret Chopina (Madame Pylinska et le secret de Chopin)
Autor: Eric-Emmanuel Schmitt
Wydawnictwo: Znak Literanova
Rok wydania: 2019

Czy odważysz się wybrać nieoczywistą ścieżkę, by na jej końcu odnaleźć siebie?

Eric pokochał muzykę, gdy pierwszy raz usłyszał Chopina. Od tego momentu trawiła go pasja – nieustannie marzył, by jak najlepiej grać utwory swojego mistrza, lecz jego interpretacjom wciąż czegoś brakowało.  Wszystko zmieniło się, gdy rozpoczął lekcje u pewnej Polki.

Nauczyła go, że w małych rzeczach kryją się wielkie inspiracje.

Madame Pylinska i sekret Chopina to jedna z najbardziej osobistych książek Erica-Emmanuela Schmitta. Francuski pisarz po raz pierwszy opowiada o tym, jak dzięki muzyce i swojej polskiej nauczycielce odkrył, że jego prawdziwym przeznaczeniem jest literatura. Ta historia pokazuje, że warto dokonywać nieoczywistych wyborów, delektować się każdą sekundą i smakować melodię dni.

Opisy z książki

Chciałabym dla Ciebie wycisną jak najwięcej z tej książki. Niestety nie mogę, bo zdradziłabym zbyt wiele szczegółów. Książka ma zaledwie 90 stron. Przeczytałam ją w dniu, w którym do mnie dotarła. I wiesz co? Po skończeniu aż dostałam wypieków na twarzy. Jak ja kocham Schmitta i jego książki! To była niezwykła podróż w muzyczne zakamarki duszy autora.

Pomimo swej niewielkiej objętości, powieść wywołała we mnie wiele emocji. Oczywiście samych pozytywnych! To nie jest książka tylko u muzyce. Otrzymujemy od Erica swego rodzaju „receptę” na życie. Pokazuje nam, że warto szukać w świecie swojego miejsca, chodzić własnymi drogami, a co najistotniejsze, nie bać się ryzyka. Powinniśmy nauczyć się patrzeć na otaczający nas świat i go widzieć. Słuchać otaczających nas dźwięków i je słyszeć.

Jest taki fragment w książce, gdzie Pani Pylinska opowiada Ericowi swoje odczucia po obejrzeniu dokumentu o międzynarodowych konkursach pianistycznych. Nie sądziłam, że tak szybko przyjdzie mi to skonfrontować z rzeczywistością. Powieść przeczytałam w czwartek, a w weekend w telewizji widziałam fragmenty konkursu szopenowskiego. To było dziwne, bardzo dziwne uczucie. Wiem, że do tej książki będę wracała jeszcze nie raz.

Jestem na 100% pewna, że Madame Pylinska i sekret Chopina przypadnie do gustu nie tylko miłośnikom Schmitta. Jeżeli uda Ci się ją przeczytać, czekam tutaj na Twoje odczucia.

Cytaty:

„(…) nie spierajmy się, bo Chopin bynajmniej nas nie dzieli, lecz w swym geniuszu na zawsze pieczętuje przyjaźń francusko-polską.”

„Muzyka mnie muskała, lizała, szczypała, ugniatała, masowała, kołysała, unosiła, dręczyła, szarpała, wycieńczała…”

„Twórca nie tworzy dla mas, zwraca się do jednostki.”

„Chopin to wciąż samotność, która gawędzi z inną samotnością.”

W tym miejscu mam przyjemność podziękować Wydawnictwu Znak Literanova, za podarowanie mi egzemplarza do zopiniowania.



Klaudia w Finlandii

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz